You are here

Dianne Weller / The Passage … a Lecture Performance / INFO

Artists:

Dianne Weller The Passage ... a Lecture Performance

How do you write? How do you tell the story? How do you see? How do you get acquainted with the place? How do you read the traces? How do you go there… Georges Perec

In June 2010 I presented the Voice Performance Installation piece 'the Passage...' based on the film Recits d'Ellis Isle by George Perec, as a final demonstration of the research from my 1 year research at apass (Advanced Performance And Scenography Studies in Brussels). During this period I was focusing on Vocal Dexterity, Diversity, Writing and Composition for Voice.

This presentation was a representation of the film using Voice material to capture and convey the message of its sentiment. It was made for a single audience member only and was set into a parcours performance structure. The thematic of this piece focused on the question of displacement and self-imposed migration in today’s society. Within this idea, the performance was represented into 4 different, yet connecting spaces by performers, Davis Freeman, Myriam Van Imschoot, Tracee Westmoreland and myself. Each space focused on different aspects of the vocal tools we use. Employing the palate of colours and range that the voice can demonstrate as a means of communication and performativity.

3 years later...I would like to re-visit this material with this 'RE-Invention' of 'the Passage....a Lecture Performance', and develop some systems to re-construct and translate this material from this very particular structure, into the Lecture Performance frame. I will concentration on these aspects: looking at how that influences and redefines the work itself? How or does it change the initial intention of the performance? What does a Lecture Performance offer to the audience? Why Lecture? Why Not? Is Lecture a Fad or a reality? If so why, or why not? With these questions in mind, I would like to examine the arts scene today and see if it has an impact on the Lecture format in some way, from both a financial and an Artistic angle. Does this affect the Independent Artists and how they develop their work? And finally, what parameters does this afford the artist, if any?

thanks to the apass, ZSenne, Pianofabriek Kunstenwerkplaats, Les Bains: Connective, Mokum, Myriam Van Imschoot, Julie Pfliederer, Alex Davidson and Mathieu Dupont, Ale Petrasso, Els Viaene, Hans Sonneveld and Jitske Vandenbussche.

 

How do you write? How do you tell story? How do you see? How do you get acquainted with the place? How do you read the traces? How do you go there… Georges Perec

In juni 2010 toonde Dianne, na een jaar onderzoek, The Passage ..., een stem-performance-installatie gebaseerd op de film Récits d'Ellis van George Perec. Gedurende de periode van onderzoek bij a.pass focuste ze zich op vocale soepelheid, veelzijdigheid en compositie voor de stem. Thema's voor de installatie waren ontheemding en de keuze om te immigreren. The Passage... werd vertoond voor één enkel persoon uit het publiek en was opgezet binnen een parcours-performance structuur met vier performers, in vier met elkaar verbonden ruimtes: Davis Freeman, Myriam Van Imschoot, Tracee Westmoreland en Dianne Weller. In elke ruimte kwam een ander aspect van vocaliteit aan bod, gebruikmakende van het volledige kleurenpallet die een stem rijk is.Tijdens haar residentie in ZSenne art lab wil ze dit materiaal opnieuw bekijken en The Passage…. herwerken, heruitvinden. Aan de hand van het bestaande materiaal gaat ze op zoek naar manieren om het te vertalen, vertrekkende vanuit de heel aparte structuur, naar de vorm van de Lectuur Performance. Dianne wil onderzoeken hoe dit werk zichzelf kan herdefiniëren. En zal dit de initiële opzet van de installatie-performance veranderen? Wat heeft een lectuur performance te bieden aan het publiek? Is lectuur een gril of realiteit? En waarom? Met deze vragen in het achterhoofd wil ze bekijken of het lectuur format een impact heeft op de bestaande kunstscène, op de onafhankelijke kunstenaars, vanuit financieel en artistiek oogpunt. Of ze ermee werk ontwikkelen? En tot slot, welke beperkingen en parameters het biedt aan kunstenaar, als die al er zijn.

Dank aan: a.pass, ZSenne art lab, Pianofabriek kunstencentrum, Les Bains:Connective, Mokum, Myriam Van Imschoot, Julie Pfliederer, Alex Davidson and Mathieu Dupont, Ale Petrasso, Els Viaene, Hans Sonneveld and Jitske Vandenbussche.

 

Comment écrivez-vous ? Comment contez-vous une histoire? Comment voyez-vous? Comment prenez-vous conscience de l'espace? Comment lisez-vous les indices? Comment vous y rendez-vous… George Perec

En juin 2010, Dianne présentait l'installation "the Passage…", une performance vocale basée sur le film "Recits d'Ellis Isle" de George Perec. Durant cette période, Dianne s'est concentrée sur la dextérité vocale, la diversité, l'écriture et la composition vocale. Cette présentation était conçue pour un spectateur unique et s'inscrivait dans un parcours de performances avec 4 performeurs : Davis Freeman, Myriam Van Imschoot, Tracee Westmoreland et Dianne Weller.
 

3 ans plus tard, pendant sa résidence à ZSenne art lab, Dianne souhaite revisiter ce matériel artistique avec cette "RE-Invention" de "the Passage… a Lecture Performance". Dianne aimerait développer une méthode pour reconstruire et traduire ce contenu de sa structure particulière en une séquence "Lecture Performance".Comment cela influence et redéfinit le travail lui-même? Gardant cette question à l'esprit, elle veut examiner les arts de la scène d'aujourd'hui et voir si cela impacte sur les artistes, comment ceux-ci développent leurs productions? Du point de vue financier et de l'angle artistique. Finalement, quelles restrictions ou paramètres cela offre-t-il à l'artiste, s'il y en a. 

Merci à: a.pass, ZSenne art lab, Pianofabriek kunstencentrum, Les Bains:Connective, Mokum, Myriam Van Imschoot, Julie Pfliederer, Alex Davidson and Mathieu Dupont, Ale Petrasso, Els Viaene, Hans Sonneveld and Jitske Vandenbussche.