You are here

2012/ Nicolas Galeazzi / CO- / Noise as protocol / info

Nicolas Galeazzi Noise as Protocol/CO- 

This is -py; -mpany; -notation-nstruction; -poration; -operation;-laboration; -production; -lection; -ffee

Nicolas praat over zijn project CO (in het Frans): CO

SLOW ART Dine&Read : 05.07 - 20.00 / PERFORMANCE : 06.07 - 18.00

Nicolas Y Galeazzi is opgeleid als theaterdirecteur en werkte in het verleden als acteur, scenograaf en muzikant voor verschillende Zwitserse en Duitse gezelschappen en ensembles. Zijn eigen werk ontwikkelde zich echter steeds meer als een onderzoek naar de processen van samenwerking tussen kunstenaars. Hij diepte de mogelijkheden van deze artistieke samenwerkingen verder uit om tot een nieuwe, gezamenlijke artistieke “kennis” te komen. In zijn huidig artistiek onderzoek focust hij zich op modellen van samenwerkingen tussen kunstenaars en op nieuwe manieren van verspreiding van kunst. Hij stelt het (geldende) sociale, politieke en artistieke discours ter discussie door het creëren van een eigen performatieve taal en een onderzoeksomgeving waar kunstenaars en publiek kunnen experimenteren met politieke en sociale voorwaarden. Hijzelf noemt zijn onderzoek een “Mise-en-Discourse”. Het vertaalt zich in concepten, installaties, performances en gedrukte kunst.*Tijdens zijn vorige verblijf in ZSenne ontleedde hij een kopieermachine. Galeazzi: “Papier maakt een samenwerking tastbaar. Reflecties over de manieren van samenwerken verschijnen op papier. De kopieermachine is een instrument waarmee ik in het verleden al werkte. Via de kopieermachine wordt het geheel van wat er op papier verschijnt gereproduceerd. Ik wilde weten hoe deze machine werkt en wat (re)productie betekent.”Hij nodigde artiesten uit, oa Heike Langsdorf, Lilia Mestre en Christoph Ragg, om samen na te denken over samenwerking, verbondenheid en (re)productie van artistiek werk en om aan de hand van de onderdelen van de kopieermachine hun ervaringen te vertalen.Hun interpretaties resulteerden tijdens een residentie in het  Frans Masereelcentrum te Kasterlee, in een serigrafie van 8 pagina’s, die het midden houdt tussen een tijdschrift en een werkmap. Nicolas Galeazzi speelt met de voorwaarden van een conventioneel tijdschrift, door van het maken van het tijdschrift een sociaal en publiek gebeuren te maken. De productie van kennis wordt een sociaal proces dat verder kan worden onderzocht. Door het verspreiden van het tijdschrift werd ook een nieuw “artistiek weten” verspreid.De kopieermachine werd herleid tot het woord co-(machine), dat een sociale en een individuele dimensie in zich draagt en een spanning tussen individueel of gezamenlijke creëren.
 

SLOW ART  Dine and read: Nicolas Galeazzi nodigt iedereen die meegeschreven heeft aan het manifest SLOW ART en alle andere geïnteresseerden uit voor een diner en om verder na te denken over het manifest. Het te herlezen en te herschrijven. Het manifest werd voorgesteld tijdens OPEN HOUSE, een evenement tijdens het Kunstenfestivaldesarts in mei. Vrije bijdrage, breng eigen drank mee. Inschrijven via info@zsenne.be of ngaleazzi@gmx.ch

Nicolas Y Galeazzi a été formé en tant que directeur de théâtre et il a travaillé comme acteur, scénographe et musicien pour plusieurs compagnies suisses et allemandes.Son propre travail a été de plus en plus développé comme une étude des processus de collaboration entre artistes. L’exploration approfondie de la collaboration artistique avec une responsabilité partagée, pour arriver à des connaissances artistiques nouvelles.*Dans sa recherche artistique, il se concentre sur le développement de nouveaux modèles de collaboration et de modes de diffusion de l'art.Il questionne le discours social actuel, le discours politique et artistique en créant son propre langage performatif et un environnement de recherche où les artistes et le public peuvent expérimenter avec des conditions politiques et sociales. Il appelle lui-même sa recherche artistique "Mise-en-Discourse". Elle est traduite dans des concepts, des installations, des performances et de l'art imprimé.*Lors de son séjour précédent dans ZSenne il dissèque un photocopieur. Galleazzi : «Le papier rend la collaboration visible. Les réflexions sur les manières de collaborer apparaissent sur le papier. La machine à copier est un instrument que j’ai utilisé dans le passé. Grâce à la photocopieuse, l'ensemble de ce qui apparaît sur le papier est  reproduit. Je voulais savoir comment cette machine fonctionne et ce que signifie la (re)production. »Il y a invité des artistes, e. a. Heike Langsdorf, Lilia Mestre et Christoph Ragg, pour réfléchir ensemble sur la coopération, la connectivité et les reproductions. Et puis pour transcrire ces expériences à partir des parties composantes de la copieuse.Leurs interprétations ont résulté pendant une résidence au  Frans Masereelcentrum  à Kasterlee en une sérigraphie de 8 pages, qui tient le milieu entre une revue et une farde de travail.Nicolas Galeazzi joue avec les conditions d’une revue conventionnelle en faisant de la publication un événement artistique, social et public. La production de connaissance devient un processus social qu’on peut continuer à examiner. Par la diffusion de cette revue une nouvelle connaissance artistique et répandue. La copieuse est réduite au mot co-(machine), qui porte en soi une dimension sociale et individuelle, et une tension entre la création individuelle et partagée.

SLOW ART Diner & Lecture : Nicolas Galeazzi invite les gens qui ont participé à l’écriture du manifeste SLOW ART et toute personne intéressée à un dîner avec une relecture attentive, une réflexion plus approfondie et une session de réécriture du manifeste.  Le manifeste a été présenté au mois de mai pendant l’événement OPEN HOUSE associé au dernier Kunstenfestivaldesarts.Contribution libre, emportez vos boissons.réservations : info@zsenne.be ou ngaleazzi@gmx.chPERFORMANCE vendredi 06/07 18.00h